Hadj: de deugden en voordelen

Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met de Boodschapper van Allah.

Dit is een korte bespreking van de Hadj – zijn deugden, voordelen en een beetje over zijn regels.

1. Wanneer de hadj was voorgeschreven

Volgens de juiste opvatting werd de hadj verplicht gesteld in 9AH, het jaar van de delegaties ( al-Wufood ), waarin hoofdstuk Aal ‘Imraan werd geopenbaard, waarin Allah zegt (wat betekent): “En de hadj (pelgrimstocht naar Mekka ) ) naar het Huis (Ka’bah) is een plicht die de mensheid verschuldigd is aan Allah, degenen die de onkosten kunnen betalen (voor iemands vervoer, voorziening en verblijf).” } [Koran, 3:97]

2. De uitspraak over de Hadj

De hadj is een Fareedah (verplichte plicht), een van de pijlers van de Islaam. Het bewijs ( daleel ) hiervoor is de aayah die hierboven genoemd is, en er is ook bewijs in de soennah dat hetzelfde aangeeft.

Ibn ‘Umar, moge Allaah tevreden zijn met hen beiden, zei: “De Boodschapper van Allaah, sallAllahu ‘alayhi wa sallam, zei:  Islaam is gebouwd op vijf (pilaren): getuigen dat er geen god is die het waard is om aanbeden te worden behalve Allaah en dat Mohammed de Boodschapper van Allah is, die regelmatig bidt, Zakaah betaalt , Hadj en vastende Ramadan .” (Overgeleverd door Al-Bukhaari, 8; Muslim, 16).

3. Is de hadj meteen verplicht?

Ja, dat moet meteen gebeuren. Het bewijs hiervoor is de aayah waarnaar hierboven wordt verwezen. Dit (dingen meteen doen) is het leidende principe met betrekking tot de geboden van de Sharie’ah . Het bewijs in de Soennah dat dit aangeeft is als volgt:

  1. Abu Hurayrah, moge Allaah tevreden met hem zijn, zei: “De Boodschapper van Allaah, sallAllahu ‘alayhi wa sallam, gaf een preek (Khutbah) en zei: ‘O mensen, Allaah heeft jullie de Hajj opgelegd, dus doe de Hajj .’ ” (Overgeleverd door Muslim, 1337).
  2. Ibn ‘Abbaas, moge Allaah tevreden met hem zijn, zei : “De Boodschapper van Allaah, sallAllahu ‘alayhi wa sallam, zei: ‘Wie op Hadj wil gaan , laat hem zich haasten om het te doen, want hij kan ziek worden of een andere er kunnen zich problemen voordoen.’ ” (Overgeleverd door Abu Daawood, 1732, zonder de uitdrukking “omdat hij misschien…”’ ook overgeleverd door Ibn Maajah, 2883 en Ahmad, 1836).

Volgens een rapport overgeleverd door Ahmad: “Haast je om de hadj te doen – dat wil zeggen , de verplichte hadj – want niemand van jullie weet wat er met hem kan gebeuren.”

Deze twee rapporten versterken elkaar. (Zie Irwaa’ al-Ghaleel door al-Albaani, 4/168).

De Shaafi’is zeggen dat de Hajj uitgesteld kan worden, omdat de Profeet , sallAllahu ‘alayhi wa sallam, zijn Hajj uitstelde tot 10 AH. Maar het antwoord hierop is als volgt:

  1. Hij heeft het slechts een jaar uitgesteld, maar ze zeggen dat het voor onbepaalde tijd kan worden uitgesteld!
  2. Hij , sallAllahu ‘alayhi wa sallam, wilde het Huis (de Ka’bah) zuiveren van de Mushrikeen (polytheïsten) en degenen die de hadj naakt verrichtten.
  3. Hij werd bezig gehouden met de delegaties die de een na de ander naar Madeenah begonnen te komen om hun Islaam aan te kondigen.

(Zie al-Sharh al-Mumti’ door Shaykh Ibn ‘Uthaymeen, 7/17, 18)

4. Het is verplicht om eenmaal in iemands leven de Hadj te doen

Abu Hurayrah, moge Allaah tevreden met hem zijn, zei: “De Boodschapper van Allaah, sallAllahu ‘alayhi wa sallam, gaf een preek (Khutbah) en zei: “O mensen, Allaah heeft jullie de Hajj opgelegd, dus doe de Hajj. ” Een man zei: ‘Is het elk jaar, O Boodschapper van Allah?’ Hij bleef stil totdat de man het drie keer had gezegd, toen zei hij: “Als ik ja zeg, wordt het verplicht en kun je het niet doen.” Toen zei hij: “Dwing me niet om je meer te vertellen dan wat ik je heb nagelaten, want degenen die voor je kwamen werden vernietigd omdat ze te veel vragen stelden en ruzie maakten met hun profeten. Als ik je gebied om iets te doen, doe er zoveel van als je kunt, en als ik je verbied iets te doen, vermijd het dan.(Overgeleverd door Muslim, 1337)

5. De deugden van de hadj

Er zijn veel overleveringen die spreken over de deugden van de hadj , waaronder de volgende:

  1. Van Abu Hurayrah, moge Allah tevreden met hem zijn, dat de Boodschapper van Allah , sallAllahu ‘alayhi wa sallam, werd gevraagd welke daad de beste is. Hij zei: “Geloof in Allah en Zijn Boodschapper.” Hem werd gevraagd: “Wat dan?” Hij zei: “ Jihaad omwille van Allah.” Hij werd gevraagd, wat dan? Hij zei: “ Een geaccepteerde hadj .” (Overgeleverd door Al-Bukhaari, 26; Muslim, 83).

Een geaccepteerde hadj betekent:

  1. Het moet worden betaald met Halaal (wettig) geld
  2. Men moet wegblijven van kwaad, zonde en onrechtvaardige geschillen tijdens de hadj .
  3. Men dient alle rituelen volgens de Soennah in acht te nemen .
  4. Men moet niet opscheppen door de Hadj te doen ; het moet puur en oprecht zijn omwille van Allah.
  5. Men moet het niet volgen met daden van ongehoorzaamheid en zonde.
  1. Abu Hurayrah, moge Allaah tevreden met hem zijn, zei: “Ik hoorde de Profeet, sallAllahu ‘alayhi wa sallam, zeggen:  Wie de Hadj doet omwille van Allaah en geen seksuele gemeenschap heeft (met zijn vrouw), begaat een zonde, of onterecht twisten tijdens de Hajj , zal terugkomen zoals de dag dat zijn moeder hem ter wereld bracht.’ ” ( Overgeleverd door Al-Bukhaari, 1449; Muslim, 1350)
  2. Abu Hurayrah, moge Allah tevreden met hem zijn, heeft overgeleverd dat de Profeet , sallAllahu ‘alayhi wa sallam, zei: “’ Umrah is een boetedoening voor de tijd tussen deze en de vorige ‘Umrah , en een geaccepteerde Hadj heeft niet minder beloning dan Paradijs.” (Overgeleverd door Al-Bukhaari, 1683; Muslim, 1349).
  3. ‘Aa’ishah, de Moeder van de Gelovigen, moge Allaah tevreden met haar zijn, zei: ‘Ik zei, O Boodschapper van Allaah, kunnen we niet op veldtochten gaan en samen met jou vechten in Jihaad? Hij zei: ‘Maar de beste en mooiste van de Jihaad is de Hajj , een geaccepteerde bedevaart.’ ” ‘Aa’ishah, moge Allah tevreden met haar zijn, zei: ‘Ik ben nooit gestopt met het doen van de Hadj nadat ik dat hoorde van de Boodschapper van Allah, sallallaahu ‘alayhi wa sallam. (Overgeleverd door Al-Bukhaari, 1762).
  4. ‘Amr ibn al-‘Aas, moge Allah tevreden met hem zijn, zei: “De Boodschapper van Allah, sallallaahu ‘alayhi wa sallam, zei: ‘De hadj wist alle (zonden) die eraan voorafgingen uit.’ ” (Overgeleverd door Muslim, 121).
  5. ‘Abd-Allaah ibn Mas’ood, moge Allaah tevreden met hem zijn, zei: “De Boodschapper van Allaah, sallAllahu ‘alayhi wa sallam, zei: ‘Blijf Hajj en ‘Umrah doen , want zij elimineren armoede en zonde net zoals de balgen verwijderen onzuiverheden uit ijzer en goud en zilver.’ ” (Overgeleverd door at-Tirmithi, 810; an-Nasaa’i, 2631. De hadieth werd geclassificeerd als Saheeh door al-Albaani, moge Allah hem genadig zijn, in al-Silsilah al-Saheehah , 1200).
  6. Ibn ‘Umar, moge Allah tevreden zijn met hen beiden, heeft overgeleverd dat de Profeet , sallAllahu ‘alayhi wa sallam, zei: “Degene die vecht voor de zaak van Allah en de pelgrim die op hadj of ‘Umrah gaat, zijn allemaal gasten van Allah. . Hij belde ze en ze reageerden; zij vragen Hem en Hij zal ze geven.” (Overgeleverd door Ibn Maajah, 2893. De hadieth is Hasan en werd als zodanig geclassificeerd door Shaykh al-Albaani in al-Silsilat al-Saheehah , 1820).

6. De voordelen van de hadj

Allah zegt (wat betekent): {“ Opdat zij getuige mogen zijn van zaken die voor hen van voordeel zijn ”} [Koran, 22:28]

De voordelen zijn zowel werelds als religieus (spiritueel).

Met betrekking tot de religieuze voordelen, degene die voor de hadj gaat, verdient het genoegen van zijn Heer en komt terug met vergeving van al zijn zonden. Hij verdient ook de immense beloning die hij nergens anders kan verdienen dan op deze plaatsen. Eén gebed in al-Masjid al-Haraam, bijvoorbeeld, is gelijk aan honderdduizend gebeden elders, en Tawaaf (rondgang) en Sa’y (rennen tussen de berg as-Safaa en al-Marwah) kunnen nergens worden gedaan behalve in deze plaatsen.

Andere voordelen zijn het ontmoeten van andere moslims en het bespreken van hun omstandigheden, en het ontmoeten van geleerden, van hen leren en hen vragen stellen over iemands problemen.

Wereldse voordelen omvatten handel en zaken, en andere soorten inkomsten die met de hadj te maken hebben .

7. De regelgeving over de hadj en de spirituele effecten ervan op een persoon

Er zijn veel deugden van de rituelen van de hadj en er zit veel wijsheid achter. Wie gezegend is met een juist begrip ervan, is gezegend met veel goedheid. Bijvoorbeeld:

  1. Wanneer een persoon reist om de rituelen van de Hadj uit te voeren , wordt hij herinnerd aan zijn reis naar Allah en het Hiernamaals. Wanneer hij reist, laat hij zijn dierbare vrienden, vrouw, kinderen en vaderland achter, en de reis naar het Hiernamaals is zo.
  2. Degene die op deze reis gaat rust zichzelf uit met voldoende proviand om hem te helpen het heilige land te bereiken, dus laat hem onthouden dat hij voor zijn reis naar zijn Heer voldoende proviand nodig heeft om hem te helpen daar veilig te komen. Hierover zegt Allah (wat betekent): “En neem proviand (mee) voor onderweg, maar de beste proviand is At-Taqwaa (vroomheid, rechtschapenheid, enz.).” } [Koran, 2:197]
  3. Reizen is een soort kwelling, en hetzelfde geldt voor de reis naar het Hiernamaals, alleen veel meer. Vóór de mens is er zijn dood, dood, het graf, de vergadering, de boekhouding, de weegschaal en al-Siraat , gevolgd door het paradijs of de hel. De gezegende zal degene zijn die Allah redt.
  4. Wanneer de pelgrim de twee kledingstukken van zijn ihraam aantrekt , kan hij niet anders dan herinnerd worden aan de lijkwade waarin hij gewikkeld zal worden [na zijn dood]. Dit zet hem ertoe aan ongehoorzaamheid en zonde op te geven. Net zoals hij zijn normale kleding heeft opgegeven [voor de hadj ], zo moet hij ook de zonde opgeven. Net zoals hij twee schone, witte kledingstukken heeft aangetrokken, moet hij zijn hart rein en wit [zuiver] maken, en zijn vermogens rein en zuiver houden, onbesmet door de smet van zonde en ongehoorzaamheid.
  5. Wanneer hij ” Labbayk Allaahumma labbayk ” zegt op de Meeqaat [station van het betreden van Ihraam ], bedoelt hij dat hij heeft gereageerd op zijn Heer, dus hoe kan hij volharden in het blijven zondigen en niet reageren op de oproep van zijn Heer om het op te geven? Als hij zegt ” Labayk Allaahumma labbayk “, bedoelt hij, “Ik reageer op Uw verbod ervan en dit is de tijd dat ik het opgeef.”
  6. Wanneer hij Haraam dingen opgeeft tijdens zijn Ihraam , en zichzelf bezig houdt met de Talbiyah en Thikr , laat dit hem zien hoe de moslim hoort te zijn. Hij traint zichzelf om sommige dingen op te geven die in principe Halaal zijn, maar Allah heeft ze hem op dit moment [tijdens zijn Ihraam ] verboden, dus hoe kan hij de verboden van Allah overtreden door dingen te doen die te allen tijde Haraam zijn? overal?
  7. Wanneer hij het Heilige Huis van Allah binnengaat, dat Allah tot een heiligdom voor de mensheid heeft gemaakt, herinnert hij zich het heiligdom van de Dag der Opstanding, dat niemand kan bereiken zonder hard te werken en een gezamenlijke inspanning te leveren. Het grootste dat een persoon veilig zal houden op de Dag der Opstanding is Tawheed (Islamitisch monotheïsme) en het vermijden van Shirk (het associëren van anderen met Allah).

Hierover zegt Allah (wat betekent): “Het zijn degenen die geloven (in de Eenheid van Allah en niemand aanbidden behalve Hem alleen) en hun Geloof niet verwarren met Thulm (verkeerd, d.w.z. door anderen naast Allah te aanbidden), voor hen (alleen) er is beveiliging en zij zijn de geleiden.” } [Koran, 6:81].

Het kussen van de Zwarte Steen, wat het eerste ritueel is dat ondernomen moet worden, leert de bezoeker om de Soennah te eren en zich niet te verzetten tegen de wetten van Allah met zijn zwakke redeneringen. Hij erkent dat er wijsheid en goedheid schuilgaat achter de wetten en rituelen die Allah heeft voorgeschreven voor de mensheid, en hij traint zichzelf om zich volledig te onderwerpen aan zijn Heer, de Verhevene. Hierover zei ‘Umar, moge Allah tevreden met hem zijn, nadat hij de Zwarte Steen had gekust: “Ik weet dat je slechts een steen bent en dat je geen voordeel of schade kunt berokkenen. Als ik de Profeet, sallAllahu ‘alayhi wa sallam, je niet had zien kussen, had ik je niet gekust.” (Overgeleverd door Al-Bukhaari, 1520; Muslim, 1720).

  1. Wanneer hij Tawaaf verricht , wordt hij herinnerd aan zijn vader Ibraahiem, moge Allah zijn naam verheffen, die het Huis bouwde om een ​​toevluchtsoord voor de mensheid en een veilige plaats te zijn, en dat hij hen opriep om een ​​pelgrimstocht naar dit Huis te maken. En onze profeet Mohammed , sallallaahu ‘alayhi wa sallam, riep hen ook op om een ​​pelgrimstocht naar dit huis te maken. Moosa, Yoonus en ‘Iesa, moge Allah hun vermelding verheffen, hebben ook een pelgrimstocht naar dit Huis gemaakt. Dit Huis was een symbool en een ontmoetingsplaats voor deze Profeten; hoe zou het anders kunnen, terwijl Allah Ibrahiem had bevolen, moge Allah zijn naam verheerlijken, om het te bouwen en te vereren?
  2. Wanneer hij het water van Zamzam drinkt, wordt hij herinnerd aan de zegening die Allah de mensheid heeft geschonken in de vorm van dit gezegende water, waarvan miljoenen mensen door de eeuwen heen hebben gedronken, maar het is nooit opgedroogd. Hij wordt aangemoedigd om Du’aa’ te doen wanneer hij het drinkt door de hadieth die is overgeleverd van de Profeet, sallAllahu ‘alayhi wa sallam : “Het water van Zamzam is waar het voor wordt gedronken.” (Overgeleverd door Ibn Maajah, 3062; Ahmad, 14435. Dit is een Hasan Hadeeth ; geclassificeerd als Hasan door Ibn al-Qayyim, moge Allah hem genadig zijn, in Zaad al-Ma’aad , 4/320).
  3. Wanneer hij Sa’y doet , rennend tussen as-Safaa en al-Marwah, wordt hij herinnerd aan de beproeving die werd doorstaan ​​door Haajar, de moeder van Ismaa’eel en de vrouw van al-Khaleel [Ibraahiem], moge Allah hun vermelding prijzen, en hoe ze heen en weer rende tussen as-Safaa en al-Marwah, op zoek naar water dat haar zou redden van wat ze leed, en vooral zodat ze haar zoontje – Ismaa’eel, moge Allah zijn vermelding verheffen – kon schenken water te drinken. Aangezien deze vrouw geduldig was ondanks deze tegenspoed en zich tot haar Heer wendde, leert dit de man dat dit beter en passender is. Wanneer een man zich de strijd en het geduld van deze vrouw herinnert, wordt het voor hem gemakkelijker om zijn eigen problemen te dragen, en een vrouw die van haar eigen soort is, zal haar problemen gemakkelijker te dragen vinden.
  4. Het staan ​​( Wuqoof ) in ‘Arafaah herinnert de pelgrim aan de menigte mensen op de Dag der Bijeenkomst. Als de pelgrim zich moe voelt door in een menigte van duizenden te zijn, hoe zal hij zich dan voelen in de menigte van blote voeten, naakte, onbesneden mensen die vijftigduizend jaar staan?
  5. Wanneer hij de kiezelstenen naar de Jamaraat gooit , traint de moslim zichzelf om Allah onvoorwaardelijk te gehoorzamen. Zelfs als hij de reden en wijsheid achter dit werpen ( Ramy ) niet begrijpt , en geen verband kan leggen tussen regels en hun doel, is dit een manifestatie van volledige onderwerping (‘Uboodiyyah) aan Allah.
  6. Wanneer hij zijn offer ( Hady ) slacht, wordt hij herinnerd aan de grote gebeurtenis toen onze vader Ibraahiem, moge Allah zijn naam verheffen, zich onderwierp aan het bevel van Allah om zijn enige zoon Ismaa’eel te offeren, nadat hij was opgegroeid en een hulp voor hem geworden. Hij wordt er ook aan herinnerd dat er geen ruimte is voor emoties die tegen de geboden en verboden van Allah ingaan. Dit leert hem te reageren op wat Allah gebiedt, zoals Ismaa’eel, moge Allah zijn vermelding verheffen, zei (wat betekent): “ ‘O mijn vader! Doe dat wat je wordt opgedragen. In shaa Allaah (als Allaah het wil), zul je mij as-saabireen (de geduldigen) vinden.’” } [Qur’aan, 37:102].
  7. Wanneer hij uit zijn ihraam komt en dingen die voor hem verboden waren weer toegestaan ​​worden, leert dit hem over de gevolgen van geduld en dat na ontbering gemak komt. Degene die reageert op de oproep van Allah zal vreugde en geluk hebben, en deze vreugde kan door niemand worden gekend behalve door degenen die de zoetheid van gehoorzaamheid hebben geproefd, zoals de vreugde die wordt gevoeld door degene die vast wanneer hij zijn vasten verbreekt, of door degene die Qiyaam bidt tijdens het laatste deel van de nacht, nadat hij klaar is met bidden.
  8. Wanneer hij klaar is met het uitvoeren van alle rituelen van de Hadj zoals ze zijn voorgeschreven door Allah en op de manier waar Allah van houdt, heeft hij de hoop dat zijn Heer hem al zijn zonden zal vergeven, zoals de Profeet , sallAllahu ‘alayhi wa sallam, beloofde in de hadieth : “Wie de hadj doet ter wille van Allah en geen seksuele omgang heeft (met zijn vrouw), geen zonde begaat of onrechtvaardig redetwist tijdens de hadj , zal terugkomen zoals de dag dat zijn moeder hem baarde. (Overgeleverd door al-Bukhaari, 1449; Muslim, 1350). Dit nodigt hem uit om een ​​nieuwe pagina in zijn leven te beginnen, vrij van zonde.
  9. Wanneer hij terugkeert naar zijn vrouw en kinderen en de vreugde ervaart hen weer te ontmoeten, herinnert dit hem aan de grotere vreugde hen in het paradijs te ontmoeten. Dit leert hem ook dat het grootste verlies het verlies van zichzelf en zijn familie is op de Dag der Opstanding, zoals Allah zegt (wat betekent): “De verliezers zijn degenen die zichzelf en hun families zullen verliezen op de Dag der Opstanding. Voorwaar, dat zal een duidelijk verlies zijn!” } [Koran, 39:15].

We vragen Allah om ons te helpen Hem te gehoorzamen en Zijn Huis te bereiken en alles te doen wat Hij ons heeft opgedragen. Moge Allah onze Profeet Mohammed, sallallaahu ‘alayhi wa sallam , zegenen .

× Hoe kunnen we je helpen?