Het gezin en de Ramadan

Geprezen zij Allah.

Het is een van de zegeningen van Allah voor de moslim dat Hij hem in staat stelt te vasten in de Ramadan en de nachten door te brengen in gebed. Het is een maand waarin goede daden worden vermenigvuldigd en mensen in status worden verhoogd, wanneer Allah sommige mensen van het Vuur bevrijdt. Dus de moslim moet ernaar streven om het meeste uit deze maand te halen en de goedheid die het brengt; hij zou zich moeten haasten om zijn leven in aanbidding door te brengen. Hoeveel mensen zijn deze maand beroofd door ziekte, overlijden of misleiding.

De moslim moet tijdens deze maand het meeste uit zijn tijd halen; hij heeft een onvermijdelijke plicht jegens zijn kinderen, ze goed op te voeden en goed op te voeden, ze aan te sporen allerlei goede dingen te doen en ze daaraan te laten wennen – want het kind zal opgroeien zoals zijn vader dat doet hem wennen.

Tijdens deze gezegende dagen hebben vader en moeder een rol te spelen om het meeste uit deze tijd te halen, en we kunnen ouders het volgende advies geven:

1 – Het controleren van het vasten van de kinderen en het aanmoedigen van degenen die hierin tekortschieten.

2. Herinner hen aan de ware aard van vasten, en dat het niet alleen het opgeven van eten en drinken is, maar dat het een middel is om taqwa (vroomheid) te bereiken, en dat het een gelegenheid is om zonden te vergeven en boete te doen.

Het is overgeleverd van Abu Hurayrah dat de Boodschapper van Allah SAWS (vrede en zegeningen van Allah zij met hem) de minbar besteeg en zei: “Ameen, Ameen, Ameen.” Er werd tegen hem gezegd: “O Boodschapper van Allah, waarom deed je dat?” Hij zei: “Djibriel zei tegen mij: ‘Moge Allah zijn neus in het stof wrijven, die persoon die in de Ramadan komt en zijn zonden worden niet vergeven’, en ik zei: ‘Ameen’. Toen zei hij: ‘Moge Allah zijn neus in het stof wrijven, die persoon die leeft om zijn ouders oud te zien worden, een van hen of beiden, maar hij gaat het Paradijs niet binnen’, en ik zei, ‘Ameen’. Toen zei hij: ‘Moge Allah zijn neus in het stof wrijven, die persoon in wiens aanwezigheid je wordt genoemd en hij stuurt je geen zegeningen’, en ik zei: ‘Ameen.’”

Overgeleverd door Ibn Khuzaymah, 1888; al-Tirmidhi, 3545; Ahmad, 7444; Ibn Hibbaan, 908. Zie Saheeh al-Jaami’ , 3501.

3 – hen de etiquette en regels over eten aanleren, zoals eten met de rechterhand van wat zich recht voor hen bevindt; hen eraan te herinneren dat extravagantie haraam is en schadelijk is voor het lichaam.

4. Laat ze niet te lang bezig zijn met het eten van iftaar, zodat ze het Maghrib-gebed in de gemeenschap missen.

5. Herinner hen aan de situatie van de armen en behoeftigen die niet eens een hap voedsel kunnen vinden om het hongervuur ​​te doven; hen te herinneren aan de situatie van degenen die zijn gemigreerd of die overal ter wille van Allah in de jihad strijden.

6 – Deze bijeenkomsten bieden de mogelijkheid om familieleden bij elkaar te brengen en de verwantschapsbanden te onderhouden. Deze gewoonte bestaat nog steeds in sommige landen en het is een kans om verbroken banden tussen familieleden te verzoenen en te herstellen.

7 – De moeder helpen om het eten klaar te maken, en om het eten op te ruimen en eetbaar te houden.

8. Hen eraan herinneren qiyaam (taraweeh) te bidden en zich erop voor te bereiden door niet te veel te eten en zich op tijd klaar te maken voor het verrichten van het gebed in de moskee.

9. Met betrekking tot suhoor moeten de ouders de familie herinneren aan de barakah (zegening) van suhoor en dat het een persoon de kracht geeft om te vasten.

10. Genoeg tijd nemen voor het Fajr-gebed, zodat degenen die het Witr-gebed niet hebben gebeden dit kunnen doen, en zodat degenen die hun gebed hebben uitgesteld tot het einde van de nacht, kunnen bidden, en zodat iedereen du’aa’ kan verrichten om zijn Heer zoals hij wil.

11. Aandacht besteden aan het op tijd bidden van Fajr in de gemeente in de moskee, voor degenen die dit moeten doen. We hebben veel mensen gezien die aan het einde van de nacht wakker worden om te eten, daarna weer naar bed gaan en het Fajr-gebed verwaarlozen.

12 – Het was de gewoonte van de Profeet SAWS (vrede en zegeningen van Allah zij met hem) in de laatste tien dagen van de Ramadan om ‘s nachts op te blijven en zijn familie wakker te maken. Dit geeft aan dat de familie aandacht moet besteden aan het optimaal benutten van deze gezegende tijd door dingen te doen die Allah behagen, moge Hij geprezen en verheven zijn. Dus de man moet zijn vrouw en kinderen wakker maken om datgene te doen wat hen dichter bij hun Heer zal brengen.

13. Er kunnen kleine kinderen in huis zijn die aangemoedigd moeten worden om te vasten, dus de vader moet hen aansporen om op te staan ​​voor suhoor, en hen aanmoedigen om te vasten door hen te prijzen en een beloning te geven aan degene die de hele maand vast. of de helft ervan, enzovoort.

Het is overgeleverd dat al-Rubayyi’ bint Mu’awwidh zei: Op de ochtend van ‘Ashoora’ zond de Profeet SAWS (vrede en zegeningen van Allah zij met hem) een bericht naar de dorpen van de Ansaar zeggende: “Wie begon niet te vasten , laat hem de rest van de dag niet eten, en wie de dag begint met vasten, laat hem vasten.” Ze zei: We vastten en lieten onze kinderen vasten [en brachten ze naar de moskeeën] en maakten speelgoed voor ze van wol, en als een van hen huilde om eten, gaven we hem dat speelgoed tot de iftaar.

Overgeleverd door al-Bukhari, 1859; Muslim, 1136 – de woorden tussen vierkante haken zijn overgeleverd door Muslim.

Al-Nawawi zei:

Deze hadieth laat zien dat we kinderen moeten trainen om daden van aanbidding te verrichten en ze daaraan moeten laten wennen, maar ze zijn niet verantwoordelijk. Al-Qaadi zei: Het is overgeleverd van ‘Urwah dat wanneer ze in staat zijn om te vasten, het verplicht voor hen wordt. Dit is een vergissing die weerlegd wordt door de saheeh hadieth, “De Pen wordt opgeheven van drie: van het kind tot hij de adolescentie bereikt…” En Allah weet het het beste.

Sharh moslim , 14/8

14 – Indien mogelijk zouden de vader en moeder de familie moeten nemen voor de ‘Umrah in de Ramadan, en dat is iets waar zij in het Hiernamaals baat bij zullen hebben, voor henzelf en hun familie, want de ‘Umrah tijdens de Ramadan heeft dezelfde beloning als de Hadj. Het is beter om aan het begin van de Ramadan te gaan om de drukte te vermijden.

15 – De man mag zijn vrouw niet overbelasten met meer dan ze kan verdragen om eten en snoep te moeten bereiden. Veel mensen nemen deze maand de tijd om luxe eten en drinken te bereiden, en daarin gaan ze tot het uiterste. Dit doet afbreuk aan de zoetheid van deze maand en druist in tegen de reden voor vasten, namelijk vroomheid bereiken.

16 – De maand Ramadan is de maand van de Koran, dus we stellen voor dat elk gezin samenkomt om de Koran te lezen. De vader moet zijn familie leren om de Qur’aan te reciteren en hen helpen de betekenis van de verzen te begrijpen. In dezelfde bijeenkomst kunnen ze ook een boek lezen over de regels en etiquette van het vasten. Allah heeft vele geleerden en zoekers naar kennis in staat gesteld om boeken te schrijven die kunnen worden gebruikt voor prediking en onderwijs tijdens de Ramadan; de boeken zijn verdeeld in dertig delen, zodat er elke dag één onderwerp kan worden gelezen, waar iedereen baat bij heeft.

17 – Ze moeten worden aangemoedigd om geld uit te geven en te controleren op hun buren en behoeftigen.

Het is overgeleverd dat Ibn ‘Abbaas zei: De Boodschapper van Allah SAWS (vrede en zegeningen van Allah zij met hem) was de meest vrijgevige van de mensen, en hij was het meest vrijgevig tijdens de Ramadan toen Djibriel hem ontmoette. Hij zou hem elke avond ontmoeten en samen met hem de Koran herzien. De Boodschapper van Allah SAWS (vrede en zegeningen van Allah zij met hem) was vrijgeviger dan de waaiende wind.

Overgeleverd door al-Bukhaari, 6; moslim, 2308.

18 – De ouders moeten voorkomen dat hun families en kinderen ‘s avonds laat opblijven en hun tijd verspillen aan dingen die geen nut hebben, laat staan ​​aan dingen die haraam zijn. Want de duivels onder de mensheid zijn in deze maand actiever in het promoten van slechte dingen en daden van immoraliteit jegens degenen die vasten, tijdens de nachten van de Ramadan en gedurende de dagen.

19. Ze moeten de ontmoeting van de familie in het Paradijs van Allah in het Hiernamaals herinneren, en de grote vreugde van de ontmoeting daar in de schaduw van Zijn troon. Deze gezegende bijeenkomsten in deze wereld en het samenkomen om Allah te gehoorzamen door kennis te zoeken, te vasten en te bidden, zijn slechts de middelen die leiden tot het bereiken van dat geluk.

× Hoe kunnen we je helpen?